5e reisverslag Cruise Punta Arenas naar Ushuaia - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Rien Smit - WaarBenJij.nu 5e reisverslag Cruise Punta Arenas naar Ushuaia - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Rien Smit - WaarBenJij.nu

5e reisverslag Cruise Punta Arenas naar Ushuaia

Door: Lex en Rien

Blijf op de hoogte en volg Rien

01 November 2014 | Argentinië, Ushuaia

Na onze vrije zondag 26 okt. werden wij op maandagmorgen 27 okt. om 07.45 door onze chauffeur Luis weggebracht van het Patagonia Camp ñaar Punta Arenas voor onze 5 daagse cruise (ja als je de 60 bent gepasseerd dan mag je op een cruise) met Australis door Patagonia en naar Cape Horn.
Na nog een lekkere lunch in Punta Arenas mochten wij ons om 17.00 uur melden bij de passengersterminal. Toen wij uiteidelijk ook aan boord mochten komen, bleek dat wij qua cruise nog niet veel gewend zijn. Wij dachten de 200 m naar het schip te gaan lopen, maar dat mocht niet, want voor de oudjes werden touringcars voorgereden die ons allemaal naar het schip brachten. Wij kregen 2 hutten aangewezen die op het 2e dek tegenover elkaar lagen. In de prima uitziende hutten lag het 5 daagse programma al voor ons klaar, en konden de koffers weer even helemaal leeg gehaald worden. Na de welkomst cocktail, de safety instructions en het woordje van de kaptein, zijn we gaan varen richting Ainsworthbay en konden wij gaan dineren op het eerste dek. 5 dagen lang hebben we tafel 4 gehad, samen met 4 andere nederlanders, te weten Chris, Ans, Ed, en Anne-Claire. Nadat de 1e nacht op een varende boot prima was verlopen, werden wij dinsdagmorgen om 09.00 op het vierde dek verwacht om de veiligheidsregels door te nemen voor het in en uitstappen met de zodiacs. Aangekomen bij Ainsworth Bay verliep dit prima. Na de excursie op het eiland werden wij voor het instappen van de zodiac verrast met warme chocomel met naar keuze een scheut whiskey.
Dit bleek bij de later nog te ondernemen excursies een standaard procedure te zijn, welke zeer werd gewaardeerd. In de middag, bij de 2e excursie naar Tucker Islets, bleek hoe wispelturig het weer in Patagonia kan zijn. Het instappen in de zodiac ging met prima weer. Vervolgens was er naar de aalscholverskolonie nog niets aan de hand, maar toen het eiland gerond moest worden met tegenwind, kregen wij ook een sneeuwbui over ons heen en door het wilde water kwamen wij kletsnat aan bij de pinguinkolonie. Omdat wij in de zodiacs moesten blijven zitten was het daardoor heel erg lastig om leuke foto´s te maken. Op de terugweg naar het schip werden wij wel weer wat opgevrolijkt door mee zwemmende dolfijnen. Na een heerlijk diner en een documentaire over de flora en fauna in Patagonia was het tijdens de nacht ongeveer anderhalf uur flink onrustig omdat we toen op de Pacific Ocean voerden. Dit was over zodra we het Beagle Canal binnen voerden.
Woensdag 29 okt. bracht ons naar Glacier Pia en de Glacier Alley, maar in de ochtend mochten wij een kijkje nemen op de brug van het schip. Glacier Pia was prachtig, maar de Glacier Alley was bijzonder. Achereenvolgens voeren wij langs de glaciers romanche, germany, france, italy en holland. Tijdens het voorbijvaren van de glaciers kregen wij bij germany bier met bockwurst gepresenteert, begeleid met schlagermuziek. Bij france kwamen de franse kaasjes met champagne langs. Italie was rode wijn met pizza eten geblazen en bij het passeren van de holland glacier werden er gehaktballetjes met mosterd geserveert met de muzikale ondersteuning van het lied het kleine cafe aan de haven.
Op donderdag, dag 4, stond het hoogtepunt van de cruise op het programma, namelijk een bezoek aan Cape Horn, het zuidelijkste stukje land op de wereld voor het oversteken naar Antartica. Toen wij `s morgens de gordijnen openden werden wij verrast met hevige sneeuwval waardoor ons ochtendbezoek aan Wulaia Bay in een winters tafereeltje plaats vond. In de middag, bij aankomst op de atlantische oceaan op weg naar Cape Horn werd de zee steeds ruiger. De stroming bij de samenkomst van de pacific met de atlantic ocean maakte het voor anker gaan erg lastig en voor de kaptein ook lastig om groen licht te geven om met de zodiacs naar Cape Horn te gaan. Na lang wikken en wegen werd groen licht gegeven, maar toen wij aan land waren en bijna bij het Cape Horn monument stonden, gaf de kaptein alweer het bevel dat iedereen zo snel mogelijk moest terugkeren naar het schip. Het aan land gaan bij Cape Horn was zo lastig dat de barkeepers werden ingezet om iedereen veilig in en uit de zodiacs te krijgen. Zij stonden hiervoor hele lange tijd in wetsuits in het ijskoude water.
Na dit hachelijke avontuur hebben we laat gedineerd en werd de laatste avond afgesloten met een fotoreportage gemaakt door diverse passagiers, waaronder Lex. Ook de gebruikte navigatiekaart die op de reis werd gebruikt, werd geveild. Deze ging weg voor 350 dollar. De laatste nacht was wel weer onstuimig, omdat wij nog lange tijd op open water terug voeren, maar bij het wakker worden op vrijdagmorgen lag het schip al rustig aangemeerd in de haven van Ushuaia (Argentinie), onze eindbestemming van de cruise.

• 02 November 2014 - 10:58

Astrid Rodenburg:

Prachtig verslag. Om stinkend jaloers op te worden. Lenie, heb je nog gespuugd?
    Oorzaak drank of oorzaak weersomstandigheden. Namens Sj bedankt voor jullie kaart. Wat leuk dat jullie hieraan gedacht hebben.
    Jullie hebben vakanties in jullie vakantie. Teveel indrukken om op te noemen. Geweldig om te lezen.
    Ik hoef niet te schrijven dat jullie moeten genieten, dat is wel duidelijk.

• 02 November 2014 - 10:58

Astrid Rodenburg:

Prachtig verslag. Om stinkend jaloers op te worden. Lenie, heb je nog gespuugd?
    Ik hoef niet te schrijven dat jullie moeten genieten, dat is wel duidelijk.

• 02 November 2014 - 10:59

Astrid Rodenburg:

Tellen is niet jullie sterkste kant. Na 4 komt 5.

• 02 November 2014 - 13:39

Ans:

Hey lieverds,
    wat heerlijk om weer een verslag van jullie te lezen! Ik was bang dat ik verslag 5 had gemist, maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
    Wat beleven jullie veel en het is duidelijk niet altijd even relaxend, maar wel super cool (letterlijk en figuurlijk). ik ben blij dat jullie weer in veiliger vaarwater zijn beland en vanmiddag weer een stukje gaan vliegen. En broertje...ik vind het geweldig dat we met elkaar kunnen whats appen alsof je gewoon in Aalsmeer zit!
    Dikke kus voor jullie allen, en wederom..... geniet!

• 02 November 2014 - 21:41

Tineke Nieuwenhuizen:

Ben gelukkig niet de enige die dacht dat zij niet kan tellen. Wat had ik dit stukje van de reis graag mee beleefd. Ben zelf net binnen na vijf dagen Kopenhagen, helemaal super. Maar zeker niet zo groots als jullie trip. Geniet lekker verder. Ik kije uit naar jullie volgende verslag.

• 04 November 2014 - 21:51

Astrid Hoogenboom:

Waren die hoge golven niet heel eng?
    Wat een geweldig reis. Heel bijzonder wat jullie zien.
    Nog veel plezier.

• 09 November 2014 - 09:03

Astrid Rodenburg:

Wat een schitterende foto's!