4e reisverslag gauchos2014 - Reisverslag uit Torres del Paine, Chili van Rien Smit - WaarBenJij.nu 4e reisverslag gauchos2014 - Reisverslag uit Torres del Paine, Chili van Rien Smit - WaarBenJij.nu

4e reisverslag gauchos2014

Door: Lex en Rien

Blijf op de hoogte en volg Rien

26 Oktober 2014 | Chili, Torres del Paine

Op zaterdag 18 oktober zijn lenie en Rien vertrokken naar Santiago de Chile, via een tussenstop op luchthaven Charles de Gaulle waar we een kleine 4 uur op onze vlucht naar Santiago moesten wachten. Die 4 uur duurden een eeuwigheid omdat er op de luchthaven helemaal niets te beleven viel. Na een voorspoedige vlucht om 8.35 plaatselijke tijd in Santiago aangekomen. Op de luchthaven zouden we voor onze transfer naar hotel Galerias opgehaald worden door iemand van abc travel, helaas niemand aangetroffen. We werden door een zeer behulpzame Chileen aan een taxi geholpen die ons naar ons hotel heeft gebracht. Nadat we ons hadden opgefrist zijn we de stad ingegaan. Het was zondag en dan is bijna alles gesloten dus was er niet zoveel te beleven in de stad. Rond een uur of 6 teruggekeerd in ons hotel om op de aankomst van Soe en Lex te wachten. Soe en Lex troffen op de luchthaven wel de gids die Rien en Lenie ook hadden moeten treffen. Na het uitwisselen van diverse wetenswaardigheden over de stad konden wij met zijn vieren onder het genot van een heerlijk diner de samensmelting vieren. Onze eerste gezamenlijke dag stond in het teken van Santiago verkennen. Een van de hoogtepunten van onze stadstour had het bezichtigen van de playes des armes moeten zijn, maar helaas was alles afgezet vanwege een grote renovatie van het plein, nog wel foto, s vanuit een hoger gelegen winkel gemaakt. Gelukkig viel er nog genoeg te genieten van de stad. Nadat we voor de lunch 2 kilo aardbeien hadden gekocht voor het astronomische bedrag van wel 1000 pesos (ca 1,25 euro), met de kabelbaan naar een mooi uitzicht over de stad gegaan. Van zo'n wandeling wordt je dorstig dus op de terugweg naar ons hotel een heerlijk biertje gedronken, de huishoudportemonnee moest wederom zwaar aangesproken worden (2600 pesos voor 2 liter bier). Dinsdag 21 oktober stond in het teken van Lenie haar verjaardag en het vertrek met het vliegtuig naar Punta Arenas gelegen in het zuiden van Chili. De vlucht die via een tussenstop in Puerto Montt ging werd door ieder van ons gescheiden doorgebracht, doordat niemand van ons op dezelfde rij was geboekt. Nadat we om 18 uur in Punta Arenas waren aangekomen de omgeving verkend en daar een grote kolonie aalscholvers gezien. s' Avonds Leen haar verjaardag gevierd in een plaatselijk restaurantje, we begonnen als voorafje met een heerlijke pico sour een voor de Chilenen traditioneel drankje. Woensdag 22 oktober stond in het teken van ons vervoer naar nationaal park Torres del Paine, maar uit onze reisdocumenten bleek dat de geboortedatum van Soe op de cruisevoucher dezelfde was als die van Lenie, Lex en Rien bleken opeens met een tweeling op stap te zijn, gelukkig kon dat in Punta Arenas gelijk rechtgezet worden. Op de reis van Punta Arenas naar Torres del Paine heel veel wildlife gezien o.a guanaco's, flamingo's en nandoes een, een soort emoe. Bij de aankomst in onze yurt (een soort tent) werden we overweldigend door een prachtig uitzicht over Lago Torro. Rond 19.00 uur werden we bij de briefing bijgepraat over de diverse excursie mogelijkheden. Na een nacht met weinig slaap vanwege de enorm sterke wind die onze tent behoorlijk liet klapperen zijn we op donderdag vertrokken met chauffeur Luis en gids Stephanie om c.a 9.00 voor onze fauna track, dit was een wandeling van ongeveer 10 km waarbij wij grote aantallen guanaco's, vele vogelsoorten en als hoogtepunt een poema hebben gezien. s' Middags genoten van een heerlijke lunch en daarna naar een waterval gewandeld waarbij de wind zo sterk was dat je zowat uit je schoenen geblazen werd. De volgende dag op weg gegaan met chauffeur Luis en gids Stephanie voor de condorerastour. Onderweg naar de klif flamingo's, nandoes, zwarthalszwanen en een havik met prooi, waarbij een caracara netjes op zijn beurt voor de kliekjes zat te wachten. Aangekomen bij de condorklif leek het wel een luchthaven waarbij de ene na de andere condor voorbij kwam vliegen. Tijdens onze tocht vele karkassen van schapen gezien die verstrikt waren geraakt in de struiken. Na een spannende afdaling wederom genoten van een heerlijke lunch. Op de terugreis naar onze yurt nog een patagonische vos gezien. Op zaterdag vroeg opgestaan voor de base of the torres tour, Lenie had besloten om van deze dag een rustdag te maken, dus we vertrokken met z'n drieën en nog 5 andere reisgenoten en gids Stephanie naar hotel Torres, alwaar we begonnen aan onze tocht van 18km over steile hellingen en vlak bij het eindpunt over rotsblokken waarbij de benaming van Torres del Paine beter veranderd kon worden in Torres del Pijn. Maar na deze ontberingen was de beloning een fantastisch uitzicht op de Torres, waarbij het leek alsof speciaal voor ons het wolkendek open brak voor dit spectaculaire uitzicht. Na een uitputtende afdaling terug werden we opgewacht door chauffeur Rodrigo met een overheerlijk biertje en diverse versnaperingen. s' Avonds genoten van een heerlijk diner geserveerd door onze persoonlijke gastheer van de afgelopen dagen Pedro. Moe maar voldaan vroeg naar bed gegaan en voor de volgende dag een rustdag gepland om dit verslag te schrijven. (a very special thanks for our fantastic guide Stephanie) Groetjes gaucho's2014

• 26 Oktober 2014 - 18:59

Helma:

Hallo vakantiegangers,

Wat een verhaal zeg! Jullie hebben een druk programma als ik dat zo lees. Dan zie je natuurlijk wel veel. Heel verstandig van Lenie om even een dagje rust in te voegen, helemaal omdat die dag best wel vermoeiend was. Je wil uiteindelijk genieten van je vakantie. Veel plezier nog met elkaar.

• 26 Oktober 2014 - 18:59

Astrid Rodenburg:

Zo, dat klinkt allemaal prachtig en de foto's beamen het alleen maar.
    Het weer ziet er ook fantastisch uit, wat wil een mens nog meer.
    En dan nog zoveel te gaan!
    Hier alles goed. Geniet (maar dat doen jullie wel) en tot het volgende verhaal.
    Kus

• 26 Oktober 2014 - 22:50

Tineke Nieuwenhuizen:

Hallo lieve mensen. Zo te lezen genieten jullie enorm. Goed hoor Lenie een dagje rust. Wat een pracht foto's.
    Geniet verder. Ik kijk uit naar het volgende verslag. Geniet zo helemaal mee.

• 28 Oktober 2014 - 10:26

Shirtje:

Wauw!! Wat een geluk met die poema, geweldig!
    En pittig he die Torres! Had er ook erg veel moeite mee.
    kussies