8e Reisverslag Rio de Janeiro-Aalsmeer/Amstelveen - Reisverslag uit Amstelveen, Nederland van Rien Smit - WaarBenJij.nu 8e Reisverslag Rio de Janeiro-Aalsmeer/Amstelveen - Reisverslag uit Amstelveen, Nederland van Rien Smit - WaarBenJij.nu

8e Reisverslag Rio de Janeiro-Aalsmeer/Amstelveen

Door: Rien en Lex

Blijf op de hoogte en volg Rien

23 November 2014 | Nederland, Amstelveen

Hier volg het laatste reisverslag van Gauchos2014. Voor diegene die het 7e verslag gelezen hadden voordat er foto's bij waren geplaatst, zei nog even gemeld dat daar ondertussen ook foto's bij zijn geplaatst.
In het 7e verslag waren wij al bij Campo Grande aangeland voor de vlucht naar Rio de Janeiro, de laatste stop van onze reis. De vlucht op zaterdagmorgen verliep prima. Het was alleen vervelend dat wij via de hoofdstad Brasilia vlogen en dat men daar met plafond (airco) werkzaamheden bezig was en in Rio moest ons vliegtuig midden op het platform parkeren en werden wij met een bus naar een kelder "afgevoerd". Het was bij de bagageband helaas wel lang wachten op onze koffer met de drie wieltjes.
De ophaaldienst voor het transport was al aanwezig. De chauffeur bracht ons binnen het half uur naar ons hotel Copa Sul, gelegen in de eerste evenwijdige straat met de Copacabana.
Na het inkwartieren natuurlijk vrij snel een eerste wandeling gemaakt over de Copacabana. Het bleek flink druk, maar het was ook zaterdag. Na alle dagen bonen met rijst in de Pantanal te hebben gegeten, wilden wij nu wel even iets anders. Volgens Shirley moesten wij Picanha gaan eten en dat hebben Rien en Lex dan ook gelijk maar gedaan. In het restaurant hadden ze zo ongeveer het concept bedacht van 2 personen hetzelfde gerecht voor anderhalf keer de prijs. Hollanders als wij zijn lieten wij dit inkoop voordeel uiteraard niet naast ons liggen. Lenie en Soe namen dus ook hetzelfde gerecht. Je zou denken dat je dan niet veel eten krijgt, maar dat was niet waar, want het is ons niet gelukt om alle schalen schoon leeg te eten.
In Rio de Janeiro moet je natuurlijk op de Suikerberg (Sugarloaf) zijn geweest en natuurlijk ook bij het Christusbeeld. Naast deze toeristische must have moet je natuurlijk ook op de Copacabana en bij Ipanema beach zijn geweest. Deze bezoekjes werden dus keurig in de planning van zondag, maandag en dinsdag gezet, waarbij er gelukkig ook nog tijd overbleef om te shoppen, te eten en te drinken. Zondagmorgen vroeg werd de suikerberg bezocht, maar voordat wij vertrokken met de taxi, werden alle waardevolle papieren en camera onderdelen achtergelaten in de kluis, want er liggen in Rio (zeker op zondag) altijd kapers op de kust. Omdat Soe en Lex nu geen ID bewijs bij zich hadden, liepen zij bij de suikerberg direct hun eerste 60+ voordeel mis. Op vertoon van je ID 50% korting op de entree!! Na van het uitzicht over de stad genoten te hebben, werd er zondagmiddag lekker geflaneerd over de Copacabana en was het lekker pootje baden op Ipanema beach, waar Rien zelfs een duik nam in de hoge golven. Het bewijs hiervan vind je terug in de video!! die bij dit verslag wordt geplaatst (als het lukt).
Maandagmorgen een Mall bezocht en in de middag met een tour naar het Christusbeeld en langs het Maracana stadion gereden. Wij zijn ook door het centrum gereden, maar daar hebben wij alleen maar in de file gestaan, waardoor het zicht op elk interessant gebouw langs de route ook steeds werd weggenomen door de enorme hoeveelheid stadsbussen die er waren. Wij konden gelukkig nog wel snel een kort bezoekje brengen aan de Catedral de Sao Sebastiao. Dat men de tour door het centrum doet tijdens de avondspits was echt een aanfluiting.
Afgelopen dinsdag 18 nov, onze laatste vakantiedag in Zuid Amerika, hebben wij nog een laatste wandeling over de Copacabana gemaakt. Nu kon je duidelijk het verschil zien tussen de drukte op een vrije zondag of op een werkdag. De laatste Realen (Braziliaanse munteenheid) werden nog uitgegeven aan vooral etenswaren en vervolgens was het wachten op de ophaaldienst, die ons stipt vier uur voor vertrek naar Amsterdam kwam oppikken. Helaas kwamen wij naar de luchthaven toe weer door het centrum te rijden in de dinsdagavond spits, waardoor het vliegveld pas twee uur voor vertrek werd bereikt en wij ons toch nog moesten gaan haasten. Er waren drie andere internationale vluchten rondom ons vertrek. Op zich niets bijzonders, maar omdat iedereen last had gehad van de chaos in de stad was iedereen laat en werd,het, mede door drie erg traag opererende douaniers, een race tegen de klok om niet je vlucht te missen.
Nadat onze laatste vlucht gelukkig weer gladjes was verlopen, werden wij op Schiphol verwelkomt door Ans (Spronk) en Shirley, die met ons naar Aalsmeer toe nog even een rondje Schiphol deden.
Wij hebben een fantastische reis mogen maken door Zuid Amerika en dat komt vooral door de enorme goede voorbereiding door Soe en Lenie. Zonder hen hadden wij (jullie verslaggevers) niet zulke mooie verslagen kunnen bieden en prachtige foto's laten zien.
Groetjes Gauchos2014

• 23 November 2014 - 15:38

Astrid Rodenburg:

Ja, en nu.....het dagelijkse ritme weer oppakken. Succes daarmee.