1e reisverslag van Soelexsi - Reisverslag uit Urubamba, Peru van Rien Smit - WaarBenJij.nu 1e reisverslag van Soelexsi - Reisverslag uit Urubamba, Peru van Rien Smit - WaarBenJij.nu

1e reisverslag van Soelexsi

Door: Soe en Lex

Blijf op de hoogte en volg Rien

06 Oktober 2014 | Peru, Urubamba

Maandag 6-okt-2014 Yucay (Peru)
Net als in de tour de france hebben wij vandaag een rustdag. Dit geeft ons de kans om dit eerste verslag even te schrijven. Dankzij de goede voorbereiding van Soe en onze Zuid Amerika specialist Monique, loopt alles hier in Peru echt op rolletjes. Elk onderkomen is tot nu toe fantasisch geregeld en bij de tours hbben wij prima peruaanse gidsen (mooie kleine vrouwen Jaap!) die goed engels spreken en enorme kennis hebben van de Inca historie. Wij reizen steeds in kleine, max 10 persoons, busjes met pittig rijdende chauffeurs. Op de ongeasfalteerde wegen word er soms op de grens van de bandengrip gereden a la Valentino Rossi. Bij aankomst met het vliegtuig in de immense stad Lima (9 miljoen inwoners) bleek al snel dat het geen bijzondere stad is. Wij hebben er alleen geslapen en 1 oktober zaten wij alweer in het vliegtuig naar Arequipa (2300 meter hoogte). In Nederland heeft het dorpsplein altijd een andere naam, maar in Peru moet je altijd op Plaza des Armas zijn. In Arequipa is dat een heel mooi plein. Deze plaats herbergt ook een heel mooi, reeds verlaten, nonnenklooster. In het klooster konden wij diverse primitieve kamertjes met keukentje bezichtigen en waren de rondgang en de kapel prachtig. Het klooster was een wijk op zich.
Wat wel weer erg wennen was, is het konstant aanklampen van souvenier verkopers, maar ook het aandringen van het restaurant personeel om maar vooral bij hun te komen dineren. Zelfs als je net hebt gegeten en het restaurant hebt verlaten, denken ze twee panden verder alweer dat je nog een restaurant zoekt.
Donderdag en vrijdag zijn wij met een tweedaagse tour naar de Colca Canyon gegaan, op zoek naar de ultieme foto van de Condor. Tijdens de reis naar onze overnachting in Chivay, reden wij op het hoogste punt op een hoogte van 4920 meter. In een primitief dorp werd er geluncht en daarna kon er gezwommen worden in een hotspring, want wij reden door een vulkanisch gebied. Van de gids moesten wij in Chivay in El Horno gaan eten met dans en muziek. En ja hoor Lex was het lul en moest in klederdracht meedansen Vrijdagmorgen 5 uur op en naar Condor cross in de Colca canyon gereden. Om 8 uur zaten wij met honderden mensen te wachten op goede termiek, zodat de Condors zouden uitvliegen uit hun schuilplaats in de Canyon. Wij spotten een plek waar drie jonge Condors bij elkaar zaten, maar geen volwassen exemplaren. Rond 9 uur, toen de wind aanwakkerde, vlogen de drie Condors eindelijk weg. Na nog een mooie wandeling door de canyon werd de lange reis terug naar Arequipa weer ondernomen.
Zaterdag zijn wij weer in alle vroegte naar Cusco gevlogen, de oude hoofdstad van de Inca´s, totdat de Spanjaarden waren langsgeweest in 1532. Cusco (3400 meter) heeft ook een mooie Plaza des Armas en is een leuke plaats om te bezichtigen. Van Cusco uit zijn wij op zondag met een prive tour de heilige vallei ingegaan en de vele Inca historie bekeken. Ook hebben wij de zoutpannen bezocht. Het warme zoute water (30% zout!) komt hier uit de grond. Onze gids Maria heeft ons aan het eind van de dag afgezet in de plaats Yucay, waar wij dus nu verblijven en ons voorbereiden op Machu Picchu.
De komende dagen zullen wij met de trein en bus reizen. Tot zover ons 1e verslag.
Soelexsi

• 06 Oktober 2014 - 20:23

Rien Smit:

Wij zijn zeer benieuwd naar de foto's van lex in klederdracht. En lenie vraagt zich af waarom jullie om papier verlegen zitten. Groetjes en heel veel plezier

• 07 Oktober 2014 - 08:50

Astrid Rodenburg:

Jullie hebben al heel wat gezien. Mooi om te lezen. En ja, Lex in een rok. Wie wil dat nou niet zien? Die foto's zijn goud waard.
    Geniet maar lekker!

• 08 Oktober 2014 - 11:13

Hans En Dinie:

Ha die Lex: Gefeliciteerd met 60 jaar!! Op de foto zie ik dat je de feestrok alvast hebt aangetrokken. Hoe ouder hoe gekker. Veel plezier samen in Peru op deze bijzondere dag.